D’ale carnavalului – Caragiale

Ne imaginăm un liceu oarecare. Veselia din pauze contrastează flagrant cu apăsarea din timpul orelor de curs. Un triunghi amoros tulbură viața mondenă. Mihai de la a11a B, este iubitul Anei de la C, dar pe ascuns se vede și cu Mioara de la a 12a D. Ana, de fapt, este iubita oficială a lui Cornel, viitor student la construcții. Săracul Cornel, se gândește să intre în echipa de șah a liceului, e mai puțin penibil decât ce trăiește din cauza Anei. Mioara îl vrea pe Mihai, Ana îl vrea pe Mihai, așa că ambele fete fac postări defăimătoare despre cealaltă pe Insta. Câteodată. Câte patru pe zi.

Dăm timpul înapoi cu 150 de ani, schimbîm liceul cu o frizerie, social media cu un carnaval și intrăm în lumea lui Caragiale.

Tema piesei

Mahalaua, cu problemele și moravurile ei, cu realitatea proprie, cu viața specială și specifică.

Ideea piesei

Viața de mahala este o aventură permanentă, desfașurată într-o lume colorată, în care erotismul este la loc de frunte în viața fiecăruia.

Totul se învârte în jurul unei realități: cum se luptă mica burghezie și cei care alcătuiesc pleava societății să-i imite pe cei de sus, să trăiască fără să facă nimic. Nu izbutesc dacât să fie penibili.

Acțiunea parcursivă – povestea

Triunghiurile amoroase suprapuse tulbură mahalaua.

Relațiile amoroase ale frizerului de mahala Nae Girimea sunt puse în pericol în momentul în care el pierde un bilet compromițător de la Didina, una din amantele sale. Cele două amante ale lui Girimea se simt una pe alta și îl banuie pe Nae, în timp ce amanții respectivelor „dame” doresc răzbunarea împotriva lui Girimea. Printr-un șiretlic și ajutat de calfa sa credincioasă, Iordache, Nae reușește să scape cu fața curată din toate încurcăturile, rămânând și fără pedeapsă și avându-le în continuare pe ambele amante îndragostite de el și dorindu-l.

Conflictul principal

Între ceea ce sunt oamenii din mahala și ceea ce vor sa pară a fi. Realitate vs aparențe.

Putem, însă, să citim textul cu atenție și să vedem în profunzime. Pentru că este teatru. Și atunci, fără ezitare, conflictul principal ar putea fi: între cei înșelați (Crăcănel, Pampon) și cei care înșeală (Nae Girimea, Mița, Didina).

Girimea îl incornorează atât pe Crăcănel, cât și pe Pampon. Iubitele sale sunt Mița, amanta lui Crăcănel, și Didina, amanta lui Pampon. Girimea nu se mulțumește să-i încornoreze pe bărbați, el le înșeală și pe femei, continuând să aibă relații cu amândouă fără ca una să știe de cealaltă. Chiar și atunci când ele află și se luptă pentru super-amantul lor, Girimea găsește o soluție, scapă din încurcătură, și continuă ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

Concluzionăm: conflictul principal include obligatoriu și triunghiul Nae – Didina – Mița (Nae este cel care înșeală, cele două femei fiind cele înșelate).

Miza conflictului

Fără ezitare, este onoarea. Orgoliul. Pentru Girimea, orgoliul său crește extraordinar atunci când are două amante, asta îl face să se creadă superior, să simtă că are forța de a face orice, oricând, cu oricine. Pentru cei înșelați, tot onoarea este miza, deoarece este ceea ce ei trebuie să apere, să salveze (în măsura în care mai poate fi salvat ceva). De asemenea, și la ei este vorba de orgoliu, numai că la ei este terfelit. Mergând mai departe, se mai poate adăuga:

– pentru Girimea și pentru cele două femei miza este însuși actul erotic în sine. Cele două femei sunt îndrăgostite de Nae și îl doresc în egală măsură. Însă dorința lor nu trece dincolo de pereții alcoovului, pentru că atunci când ar putea să aleagă între Nae și amantii lor actuali, ele refuză (Mița nu renunță la Crăcănel pentru că trebuie sa-si facă o carieră, nici Didina nedorind să-l piardă pe Pampon).

– pentru Crăcănel și Pampon miza este răzbunarea. Amândoi au fost „traduși” în amor și caută să-l găsească pe vinovat și să se razbune. De asemenea, pentru ei este importantă și relația cu propria amantă, dorind sa și-o salveze.

– pentru triunghiul erotic Nae – Didina – Mița – miza pentru Nae este, pe de o parte, actul erotic, pe de alta, salvarea pielii proprii (atunci când conflictul capătă accente dramatice și Mița devine de nestăpânit), în timp ce pentru femei este răzbunarea (plus salvarea relației de amor).

Conflicte secundare

Pampon vs Crăcănel – Pampon crede că Telemac este „Bibicul”, amantul Didinei. Îl urmareste, îl bate, dar își dă seama de greșeală și apoi face front comun cu fostul său dușman. Pentru Pampon, miza este răzbunarea, în timp ce pentru Crăcănel miza este salvarea.

Didina vs Mița – fiecare vrea să se răzbune pe cealaltă pentru că i-a furat amantul. Mița este cea mai agresivă dintre cele două – pe lângă faptul că este din natura ei colerică, în plus, ea este amanta mai veche și apariția Didinei nu poate fi tolerată. Din acest punct de vedere, pentru Didina, miza este și apărarea.

Catindatul vs Girimea și Iordache – pe motivul măselei greșit scoase de Nae la finalul Actului 1.

Catindatul vs Didina – Catindatul vrea doar să o „tachineze” pe Didina, în timp ce ea crede că el o cunoaște și își bate joc de ea. Pentru el miza este distracția, tachinarea, în timp ce pentru ea este scăparea din fața unui pericol neprevăzut.

Iordache vs Crăcănel – Iordache este credincios stăpânului său, de aceea îl previne și încearcă mereu să-l salveze de la o întâlnire cu amantul Miței.

Relațiile dintre personaje

Nae și Iordache – frizerul și calfa, stăpânul și angajatul. Iordache ține la Girimea și îl ajută cât poate în aventurile sale, de multe ori scăpându-l sau acoperindu-l în fata lui Crăcănel sau chiar a Miței. Nae îl prețuiește mult pe Iordache și are grijă ca acesta să aibă mereu ceea ce-i trebuie tocmai pentru că știe că îi este credincios și necesar.

Nae și Mița – amanți vechi. Tocmai din cauza faptului că este ceva vreme de când ei sunt împreună, Nae s-a cam plictisit de Mița și a cautat ceva nou, găsind-o pe Didina. Mița este turbată de furie din cauza Didinei și este gata chiar să omoare. În final, când lucrurile revin la „normal”, își găsește și ea liniștea, știind că Nae va fi în continuare amantul ei. Pe de altă parte, Nae este speriat și se teme de Mița, știind că aceasta poate deveni periculoasă atunci când nu se stăpânește.

Nae și Didina – amanți mai noi, Didina apărând de curand în peisajul amoros al lui Girimea. Este motivul pentru care Nae tinde să fie mai mult cu Didina (pe lângă crizele de isterie ale Miței).

Punct culminant

Finalul Actului 2, cu încolțirea Catindatului (confundat a fi Nae) și începutul Actului 3, până la arestarea lui Crăcănel și a lui Pampon.

Personajele

Încercăm o prezentare personală, care să ne ajute să înțelegem mai bine ce vrea și cum este fiecare personaj. Un gând-forță al fiecaruia (o supratemă, adică), precum și cateva caracteristici.

Iordache

Gând-forță: vreau să am în fiecare zi asigurată porția mea de varză cu cât mai puțină muncă.

Foarte rapid în tot ceea ce face, sigur pe el la fiecare mișcare. Foarte calculat. Deștept. Șiret până în măduva oaselor. Cunoaște toate dedesubturile afacerilor stăpânului său și nu de puține ori le dirijează (mai ales pe cele de natură erotică). Dincolo de asta, îi este credincios din cale-afara. În afară de Nae Girimea, este prefăcut cu toată lumea. Își cunoaște interesul extrem de bine. Este ceea ce astăzi s-ar numi un „șmecher de cartier” – știe toate dedesubturilor afacerilor, curate sau nu, din zona în care își desfășoară activitatea, învarte pe degete toți mușterii și extrem de rar se petrece să fie păcălit în vreo situație (iar când asta se petrece – vezi exemplul cu spițerul – este pentru el un moment important în viață, pe care nu-l regretă pentru că învață din el enorm).

Un regizor al anului 2023, în ton cu moda, ar putea să-l facă pe Iordache să fie îndrăgostit de frizer. Totul este bazat pe text, nu inventat.

Iancu Pampon

Gând-forță: vreau să trăiesc și eu ca boierii, fără să fac nimic, din munca proștilor.

Intrăm în pielea regizorului din nou. Pampon nu este foarte inteligent. Se simte asta din modul în care vorbește, din pauzele pe care le face când încearcă să gândească ceva. Când e ceva care nu pricepe, are un tic: își așeaza brațele precum statuia gânditorului de la Hamangia și silabisește în șoaptă fraza pe care nu a priceput-o. Când îi pică fisa, e vizibil fericit. Râde. Este ușor de influențat. Crede că forța mușchilor este cel mai important atu pe lumea aceasta. Chiar dacă de multe ori îi este dovedit contrariul, nu își schimbă atitudinea, pentru că nu înțelege ceea ce a pățit. Îndragostit de Didina, n-ar spune „nu” unei aventuri cu Mița. Chiar îi face avansuri atunci când are ocazia.

Mache Răzăchescu „Crăcănel”

Gând-forță: sunt cineva, am din ce trăi fără să mai fac nimic și nu vreau să mă calce nimeni pe coadă.

Slab de înger, moale, foarte sperios. Se panichează imediat, și indiferent ce se petrece este gata oricand să o ia la sănătoasa. Câteodată reușește să se îmbărbăteze și să ia atitudine (Actul 2, de pildă, când îl caută pe Pampon), dar o face tremurând de frică. O lampă care se sparge în spatele său îl face să se sperie și plonjează pe burtă și se ascunde. În sinea sa crede în iubirea ideală și în căsătoria perfectă.

Nae Girimea

Gândul său forță: vreau să trăiesc bine, fără să fac nimic, lăsându-mi grijile pe seama altora.

Afemeiat. Narcisist. Orice face, singurul său scop sunt femeile. Cât mai multe – cu atât mai bine. Un veritabil cuceritor. Nu este neapărat frumos, dar știe foarte bine să își pună în evidență orice calitate. Se îmbracă extrem de cochet, are unghiile perfecte și nu pierde niciodată ocazia să și le arate. Freza – operă de artă. Nu îl deranjează foarte mult încurcaturile în care intră, este obișnuit cu ele. Idolul său este Don Juan.

Catindatul

Gând-forță: vreau să fiu lefegiu de stat, ca să nu fac nimic.

Este nevinovat, nu pricepe nimic, niciodată, din ceea ce i se întâmplă. Este în firea lui să intre în toate încurcăturile pământului fără a avea nici o legatură cu ele. Îi place să tragă la măsea, ceea ce sporește și mai mult șansele de a intra în încurcături.

Ipistatul

Gând-forță: să am întotdeauna lista de loterie în buzunar pentru că vreau s-o completez mereu.

Afacerist, corupt, gata să facă orice pentru bani. Stie că are o anumită forță prin funcția pe care o deține și nu ezită să o folosească pentru a câștiga cât mai mulți bani. Organizează periodic tombole (pe care le câștigă singur), obligând pe oricine poate să cumpere bilete de la el.

Didina Mazu

Gând-forță: vreau să-mi asigur viitorul, un viitor în care să nu fac nimic.

Calmă, dar de nestăvilit atunci când se înfurie. Oarecum detașată de atitudinea lui Girimea și de modul în care acesta cucerește femeile. Îi oferă ceea ce și ea își dorește de la el, așa că restul nu o deranjează foarte tare. Totuși, atunci când intră în jocul Miței, se lasă purtată de val și nu ezită să se lupte. Nu o face neapărat pentru ceva, ci împotriva a ceva (a Miței, respectiv).

Mița Baston

Gând-forță: vreau să-mi fac o carieră ca pe urmă să nu mai fac nimic.

Colerică. Urlă ori de câte ori are ocazia. Aruncă în stânga și-n dreapta cu tot ce are la îndemână. Are la ea un flacon cu săruri și, ori de câte ori se enerveaz, deschide sticluța și miroase. Imediat după aceea devine și mai nervoasă. O pasionează în general lupta și de multe ori nu contează pentru ce o face, doar să lupte. Îi place acțiunea, chiar violența. Doar în prezența ei simte cu adevărat că trăiește. După fiecare confruntare violentă are un chip satisfăcut, gesturi care să ne arate că „în sfârșit, asta e adevarata viață!”

Chelnerul

Gând-forță: Mai avem de băut?

E mai beat dacât Catindatul. În drum spre masa acestuia îi bea bautura și îi pune paharul gol pe masă. Revine cu alt pahar plin, ajunge la masă, închina în sănătatea Catindatului și dă paharul peste cap. Abia leagă cuvintele, vede în ceață.

Amănunte

Numele spițerului: Frichinescu.

Ziarul de scandal citit de Mița este „Universul” – „fac un scandal cum n-a fost pana acum în Universul”. Este fiică din popor și violentă. E republicană, ploieșteancă, iar în vinele ei curge sângele martirilor de la 11 februarie (una din obsesiile lui Caragiale, implicat direct în evenimentele de la Ploiești).

Catindatul – are o parte dintr-o bogasierie de la Ploiești, condusă de fratele său, Nenea Iancu. Amanta lui (din cauza căreia acum nu mai are bani) l-a trădat cu un ofițer. Vrea să fie măcar un copist de clasa a doua. De doi ani de zile nu primește leafa. Îi e teamă de Nenea Iancu, acesta amenințându-l că dacă mai bea îl ia înapoi la Ploiești și-l pune la epitropie.

Pampon – și-a sacrificat cariera militară pentru Didina. Trișeaza la cărți („conțina oarbă cu fantele”). A jucat cu papugii la Podu Gârlei și a câștigat trei poli. După ce găsește biletele, merge la poliție să afle unde e frizeria, vine la frizerie, pe urmă merge la spițer, apoi iar la frizerie. Crăcănel: „Il cheamă Iancu Pampon, este poreclit „Conțina cu 5 fanți”, a fost tist de vardiști de noapte la Ploiești, acuma face pe jucătorul de cărți. E neînsurat, dar precontează pe una Didina Mazu, ex-marșandă”.

Iordache – mănâncă varză la birt.

Crăcănel – e trădat a opta oară (de Mița). A șaptea oară s-a petrecut în timpul razboiului, când amanta de atunci l-a trădat cu un neamț (de vreo 5-6 ori). A șaptea amantă a plecat cu neamțul în Bulgaria, așa că Mache s-a înrolat voluntar în Garda Națională.

Poți scrie și asta

Piesa este premiată în urma unui concurs organizat de Teatrul Național, iar asta după ce „O noapte furtunoasă” și „O scrisoare pierdută” fuseseră blamate. După premieră, piesa însă a avut parte de același tratament ca și precedentele – o critică defavorabilă. Moralitatea vremii era prea puternic atacată și prea mulți se recunoșteau în personajele din „carnaval”. „D-ale carnavalului” nu a avut succes nici în anii urmatori, în 60 de ani jucandu-se de doar 37 de ori (la TNB).

D’ALE CARNAVALULULUI

comedie în 3 acte

NAE GIRIMEA     –         frizer și sub-chirurg

IANCU PAMPON

MACHE RAZACHESCU –         ce-i mai zice și „CRĂCĂNEL”

UN CATINDAT DE LA PERCEPTIE

IORDACHE –         calfa la Girimea

UN IPISTAT

DIDINA MAZU

MIȚA BASTON

UN CHELNER

O MASCA

– masti, public, sergenti de noapte

(ÎNTR-UN CARNAVAL DIN BUCURESTI)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *